Dekoloniālās ekoloģijas

GAISS-Dekolonialas-ekologijas-photo-Madara-Kupla-2560px-3

Izstāde pievēršas postsociālisma un postkoloniālisma nospiedumiem šodienas sabiedrībā un kultūrā, aplūkojot tos caur vides, tās pārmaiņu un ekoloģijas perspektīvām. Veidojot izstādes scenogrāfiju, mēs tiecāmies līdz minimumam samazināt materiālu patēriņu, izmantojot esošus resursus vai materiālus, ko pēc izstādes varēs atgriezt to aprites ciklā.

Izstāde pievēršas postsociālisma un postkoloniālisma nospiedumiem šodienas sabiedrībā un kultūrā, aplūkojot tos caur vides, tās pārmaiņu un ekoloģijas perspektīvām. Veidojot izstādes scenogrāfiju, mēs tiecāmies līdz minimumam samazināt materiālu patēriņu, izmantojot esošus resursus vai materiālus, ko pēc izstādes varēs atgriezt to aprites ciklā.

Izstāde pievēršas postsociālisma un postkoloniālisma nospiedumiem šodienas sabiedrībā un kultūrā, aplūkojot tos caur vides, tās pārmaiņu un ekoloģijas perspektīvām. Veidojot izstādes scenogrāfiju, mēs tiecāmies līdz minimumam samazināt materiālu patēriņu, izmantojot esošus resursus vai materiālus, ko pēc izstādes varēs atgriezt to aprites ciklā.

Izstāde pievēršas postsociālisma un postkoloniālisma nospiedumiem šodienas sabiedrībā un kultūrā, aplūkojot tos caur vides, tās pārmaiņu un ekoloģijas perspektīvām. Veidojot izstādes scenogrāfiju, mēs tiecāmies līdz minimumam samazināt materiālu patēriņu, izmantojot esošus resursus vai materiālus, ko pēc izstādes varēs atgriezt to aprites ciklā.

GAISS-Dekolonialas-ekologijas-photo-2560px-15

Sarkanais ķieģelis mūsdienu Baltijas telpā bieži rada asociācijas ar sociālisma perioda nospiedumu, taču vienlaikus tas savā būtībā ir māls — iezis, kas bijis Baltijas teritorijas dabas sastāvdaļa gandrīz 400 miljonus gadu. (Attēlā: Lodes karjers, Liepa)

GAISS-Dekolonialas-ekologijas-photo-2560px-16

Ekspozīcijā lietota Lodes fabrikas brāķētā produkcija — tā tiek novērtēti ķieģeļi ar nelielām novirzēm, piemēram nolauztu stūri vai ieslīpu sānu. Ierasti tie tiek sasmalcināti un no jauna izmantoti citu produktu ražošanā, taču šoreiz 1900 ķieģeļu dzīves ciklā ieviests papildu solis — izstāde, pēc kuras beigām tie varēs atkal atgriezties ierastajā ražošanas ciklā. (Attēlā: Lodes ražotne, Liepa)

GAISS-Dekolonialas-ekologijas-photo-Madara-Kupla-2560px-12

Veidojot ekspozīcijas dizainu, centrālais vadmotīvs bija ilgtspējas principu realizēšana īstermiņa ekspozīcijas izbūvē. Telpas arhitektūru definē minimālas struktūras — organizāciju nosaka regulāri kārtotu ķieģeļu laukumi uz zemes, savukārt vertikālās plaknes veido caurredzami rāmji, kas iezīmē mākslas darbu robežas, vienlaikus vizuāli savienojot izstādītos darbus vienotā ekosistēmā.

Veidojot ekspozīcijas dizainu, centrālais vadmotīvs bija ilgtspējas principu realizēšana īstermiņa ekspozīcijas izbūvē. Telpas arhitektūru definē minimālas struktūras — organizāciju nosaka regulāri kārtotu ķieģeļu laukumi uz zemes, savukārt vertikālās plaknes veido caurredzami rāmji, kas iezīmē mākslas darbu robežas, vienlaikus vizuāli savienojot izstādītos darbus vienotā ekosistēmā.

Veidojot ekspozīcijas dizainu, centrālais vadmotīvs bija ilgtspējas principu realizēšana īstermiņa ekspozīcijas izbūvē. Telpas arhitektūru definē minimālas struktūras — organizāciju nosaka regulāri kārtotu ķieģeļu laukumi uz zemes, savukārt vertikālās plaknes veido caurredzami rāmji, kas iezīmē mākslas darbu robežas, vienlaikus vizuāli savienojot izstādītos darbus vienotā ekosistēmā.

Veidojot ekspozīcijas dizainu, centrālais vadmotīvs bija ilgtspējas principu realizēšana īstermiņa ekspozīcijas izbūvē. Telpas arhitektūru definē minimālas struktūras — organizāciju nosaka regulāri kārtotu ķieģeļu laukumi uz zemes, savukārt vertikālās plaknes veido caurredzami rāmji, kas iezīmē mākslas darbu robežas, vienlaikus vizuāli savienojot izstādītos darbus vienotā ekosistēmā.

GAISS-Dekolonialas-ekologijas-photo-Madara-Kupla-2560px-11
GAISS-Dekolonialas-ekologijas-photo-Madara-Kupla-2560px-5
GAISS-Dekolonialas-ekologijas-photo-Madara-Kupla-2560px-13

Vertikālajām konstrukcijām, pie kā stiprināti mākslas darbi un ekrāni, izmantoti modulāri tērauda rāmji, kas Rīgas mākslas telpā parasti kalpo kā apakškonstrukcija apšūtām, gludām starpsienām. Šoreiz tie daļēji atstāti bez apdares, atklājot apmeklētāju skatam ierasti apslēptos rūsas plankumus un masīvās skrūves. Arī izstādes mēbeles — soli, krēsli, stikla vitrīnas, galdu kājas — atlasītas no Rīgas mākslas telpas un Laikmetīgās mākslas centra noliktavām, nepieciešamības gadījumā tās pārkrāsojot melnā tonī.

Vertikālajām konstrukcijām, pie kā stiprināti mākslas darbi un ekrāni, izmantoti modulāri tērauda rāmji, kas Rīgas mākslas telpā parasti kalpo kā apakškonstrukcija apšūtām, gludām starpsienām. Šoreiz tie daļēji atstāti bez apdares, atklājot apmeklētāju skatam ierasti apslēptos rūsas plankumus un masīvās skrūves. Arī izstādes mēbeles — soli, krēsli, stikla vitrīnas, galdu kājas — atlasītas no Rīgas mākslas telpas un Laikmetīgās mākslas centra noliktavām, nepieciešamības gadījumā tās pārkrāsojot melnā tonī.

Vertikālajām konstrukcijām, pie kā stiprināti mākslas darbi un ekrāni, izmantoti modulāri tērauda rāmji, kas Rīgas mākslas telpā parasti kalpo kā apakškonstrukcija apšūtām, gludām starpsienām. Šoreiz tie daļēji atstāti bez apdares, atklājot apmeklētāju skatam ierasti apslēptos rūsas plankumus un masīvās skrūves. Arī izstādes mēbeles — soli, krēsli, stikla vitrīnas, galdu kājas — atlasītas no Rīgas mākslas telpas un Laikmetīgās mākslas centra noliktavām, nepieciešamības gadījumā tās pārkrāsojot melnā tonī.

GAISS-Dekolonialas-ekologijas-photo-Madara-Kupla-2560px-9
GAISS-Dekolonialas-ekologijas-photo-Madara-Kupla-2560px-4

Vieta: Rīga, Latvija
Organizē: Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs un Rīgas mākslas telpa
Kuratore: Ieva Astahovska
Arhitektūra: GAISS
Komanda: Arnita Melzoba, Kārlis Melzobs
Grafikas dizains: Aleksejs Muraško
Gads: 2022
Foto: Madara Kuplā